ZNÁME VÍTĚZE ARCHITEKTONICKÉ SOUTĚŽE NA NOVÝ MOST KOSMONAUTŮ

Jihočeský kraj už zná vítěze architektonické soutěže na nový most Kosmonautů v Českých Budějovicích. V soutěži o podobu mostu přes řeku Malši zvítězil v konkurenci 24 účastníků návrh od Ateliéru Horký. S tím teď bude Jihočeský kraj jednat o podpisu smlouvy na zpracování projektové dokumentace.

Původní most Kosmonautů, který najdete na Mánesově ulici v Českých Budějovicích, je starý 65 let. I když byl částečně opravený v roce 1994, jeho stav je stále nevyhovující. „Ten původní most z roku 1959 už byl postižen korozí a zjistili jsme, že i ta průtočnost a nosnost není dostatečná. Takže jsme sáhli ke kompletní rekonstrukci nebo tedy ke zbourání a postavení nového mostu. Rozhodli jsme se, že v duchu toho, co teď děláme na kraji, že nechceme, aby ten most byl jen účelný, ale byl také hezký, tak jsme šli formou architektonické soutěže.“ říká náměstek hejtmana Jihočeského kraje Pavel Klíma.

Cílemsoutěže bylo vybrat návrh nového městského mostu, který bude kvalitní nejen z architektonického, ale také konstrukčního i dopravního hlediska. Soutěž byla vypsána jako otevřená a dvoufázová. Návrhy hodnotila porota složená ze zástupců kraje a nezávislých odborníků. „Do toho prvního kola se nám přihlásilo 24 návrhů, byli jsme překvapeni. A naše odborná porota, která byla složena z renomovaných architektů, vybrala do druhého kola pět návrhů. Nyní jsme ve fázi, že jsme vybrali vítězný návrh. Ten je z Ateliéru Horký z Příbrami.“ upřesňuje náměstek.

S vítězným ateliérem teď Jihočeský kraj jedná o podpisu smlouvy na zpracování projektové dokumentace.Se samotnou stavbou mostu se ale může začít až po dokončení dálnice a dalších dopravních staveb tak, aby Mánesovu ulici bylo možné objet. „V polovině roku 2025 bychom začali stavět a ta stavba by měla v roce 2026 skončit. Co je ovšem důležité – musíme také počkat, až bude hotová dálnice kompletně okolo Budějovic tak, abychom nezatížili střed města další uzavírkou a plus to musíme zkoordinovat s dalšími uzavírkami. Třeba budeme dělat podjezd pod nádražím, tak to je jedno z dalších omezení, která tady budou, tak abychom Budějčáky nezatížili dalšími ne úplně nekoordinovanými uzavírkami.“ dodává Pavel Klíma.

Autor: Lucie Mašková

Související články