Železniční most v Červené nad Vltavou je znovu zařazen mezi kulturní památky

Přitom už byla naplánovaná jeho demolice kvůli stavbě nového mostu přes Orlík. Za záchranu 130 let staré nýtované konstrukce podepisovali místní petici. Zatím ale stále nemají vyhráno, most nikdo nechce převzít do své správy.

Červená nad Vltavou - Most nad Orlickou přehradou byl kulturní památkou do roku 2016, kdy ho ministerstvo ze seznamu vyřadilo. Správa železnic ho chtěla v rámci modernizace tratě z Tábora do Ražic zbourat a postavit nový.  Petici proti demolici podepsalo přes čtyři tisíce lidí a ministerstvo kultury teď změnilo stanovisko. Most v Červené nad Vltavou je znovu kulturní památkou.

Autor petice Karel Holl má velkou radost, že demolice tímto krokem odvrátila. „Podpisy pořád přibývají a na internetu se dočtete jen děkujeme, děkujeme a výborně a tak“.

Rozhodnutí o prohlášení za kulturní památku není pravomocné, běží odvolací lhůta. Znovuzařazení je překvapením pro hejtmana Jihočeského kraje Martina Kubu. „Pro mě je ten postup poněkud absurdní, protože správa železnic soutěžila tu stavbu už před rokem. Tenkrát se nepodařilo najít dodavatele, ale kdyby se to podařilo, tak součástí toho byly i ty bourací práce a ten most by tu už dávno nebyl. Z mého pohledu je znovu zařazení mezi památky nesystémové a stát by se o ten most měl tedy sám starat“.

253 metrů dlouhý a 68 metrů vysoký most je postavený ve stejném duchu jako slavná Eiffelova věž nebo Petřínská rozhledna. Nýtovaná konstrukce ale vyžaduje celkovou rekonstrukci a nejistý je i další osud mostu. Jihočeský kraj ho do správy nechce.

„Kraje tady nejsou od toho, aby za svoje peníze spravovaly památky, které určí stát. Kraje jsou od toho, aby se staraly o školy, školky, silnice a řadu dalších věcí pro občany svých krajů“, dodal Martin Kuba.

Pro Karla Holla a další příznivce mostu je vyhráno jen částečně. „Teď budeme hledat někoho kdo se o ten most bude starat. Kdyby se to podařilo, tak druhý krok bude ten, že se tam pokusíme vybudovat cyklostezku přes ten most. Protože prakticky neexistuje po celé délce Orlické přehrady přechod pro turisty a cykloturisty z jednoho břehu na druhý“. Silniční mosty jsou pro ně nebezpečné. Ve hře byla i zavěšená lávka pod novým mostem, ale ani ta by nevyřešila problémy s pozemky. Ty jsou soukromé a majitel s cyklostezkou zásadně nesouhlasí. Celou kauzu pro vás samozřejmě dál bude sledovat.

Autor: Eliška Piskačová

Související články

Budějovice gastroenterologické 2024

Budějovice gastroenterologické – tak se jmenuje sympozium, které se opět po roce uskutečnilo v krajském městě. I letos byla akce rozdělena na dvě části – první se konala přímo v českobudějovické nemocnici, zatímco samotný kongres probíhal v hotelu Cl...