Českobudějovický dopravní podnik omezí v létě provoz linek MHD

Dopravní podnik města České Budějovice prochází těžkým obdobím. Firmě chybí řidiči, odboráři požadují zvýšení mezd a v porovnání s rokem 2019 podnik pociťuje také úbytek cestujících. Společnost proto přistupuje k dočasnému omezení některých spojů.

Českobudějovický dopravní podnik zajišťuje přepravu ve městě a v 15 okolních obcích. Vozový park čítá 103 autobusů a 56 trolejbusů na 24 linkách. Už od koncekvětna musel podnik dočasně omezitprovoz na linkách 1, 3 a 9. „Od prvního července stejně jako každý rok přechází provoz MHD do prázdninových jízdních řádů,“ říká mluvčí Dopravního podniku města České Budějovice Barbora Smudková. Nově se letní provoz týká také elektrobusových linek 21, 22 a 23, na kterých dojde k prodloužení intervalů z deseti na 15 a z 20 na 30 minut. Podnik tak reaguje na personální a finanční krizi, ve které se nachází.

„To léto opravdu chceme využít k tomu, aby si jak zaměstnanci mohli vybírat dovolené, tak abychom měli prostor na to přijmout nové zaměstnance.“ Letní období, kdy veřejná doprava nebývá tolik vytížená, je vhodnou dobou pro nastartování potřebných opatření v dopravním podniku. Společnosti, která má asi 200 kmenových řidičů, jich nejméně 16 chybí. Tyto počty se snaží doplnit zájemci, kteří procházejí výcvikem přímo v autoškole podniku. Jejich příprava však trvá tři měsíce. „Zároveň se nám to bohužel potkává s poměrně vysokou marodkou, pořád se nám pohybují počty řidičů na neschopence okolo pětadvaceti. Samozřejmě se snažíme motivovat jak stávající zaměstnance. Na pozici řidič MHD jsme přidali na každý měsíc tři tisíce korun a motivovat se snažíme i nové uchazeče, zejména ty řidiče, kteří už by k nám přicházeli s praxí a hlavně potřebnými oprávněními. Pro ně my nabízíme náborový příspěvek sto tisíc korun při dvouletém závazku,“ dodává Smudková.

Jedna z odborových organizací v dopravním podniku kvůli mzdám vyhlásila od prvního června stávkovou pohotovost. Vadí jí, že odměny nemají všichni zaměstnanci. Podnik začal s odboráři kolektivně vyjednávat minulý týden. Vedení dopravního podniku zatím přistoupilo na vyplacení odměny pěti tisíc korun všem zaměstnancům. Do příštího roku bude muset navíc společnost najít finance na velmi vysoký doplatek za elektřinu a aktuálně řeší stále vysoké ceny pohonných hmot. V neposlední řadě si podnik musí poradit i s dvacetiprocentním propadem počtu cestujících. Jejich počet se od předpandemického roku 2019 nepodařilo zvýšit.

 

Autor: Kateřina Hálová

Související články