• Jižní čechy
  • Aktuálně
  • Krimi
  • Ekonomika
  • Politika
  • Sport
  • Doprava
  • Volný čas
  • Soutěže

Účast motorkářů na dopravních nehodách je v létě vyšší, než mimo sezónu. Na vině přitom nejsou zdaleka sami.

Do smutné statistiky letních dopravních nehod se i letos zapsaly další motorkáři. Přestože se budoucí řidiči v autoškolách učí v první řadě předvídat, ve skutečném provozu jim někdy cenné vteřiny chybí.

Léto, jako hlavní motorkářská sezóna, je bohužel spojené také s větším počtem dopravních nehod motocyklistů. Za uplynulých 7 týdnů se v Jihočeském kraji staly 4 nehody, při kterých řidič motorky zahynul.

Poslední se stala ve středu 27. července, zemřel při ní nezletilý řidič. „Po projetí několika po sobě jdoucích zatáček mezi obcemi Vrcovice a Písek pravděpodobně nezvládl řízení svého stroje, vjel vpravo mimo komunikaci, kde narazil do vzrostlého stromu a pařezu a bohužel na místě podlehl těžkým zraněním,“ řekl mluvčí PČR Jihočeského kraje Milan Bajcura.

 

Další životy motorkářů vyhasly u Dolního Dvořiště, v obci Chabičovice na Českokrumlovsku a o den dříve také u Budíškovic na Jindřichohradecku. „Chceme varovat jak současné motorkáře, tak pochopitelně i budoucí, kteří se chystají, že si udělají průkaz řidiče tohoto vozidla, aby vždy dbali zvýšené opatrnosti, aby si uvědomili, že nikdy na silnici nejsou sami a stále mysleli na to, jako kdyby neměli přednost v jízdě,“ dodává Bajcura.

 

Předvídavosti se v autoškole učí i Martina Procházková z Hluboké u Borovan, která ve čtvrtek absolvovala svou první jízdu. Osmnáctiletá Martina si chce udělat řidičák na motorku po vzoru svého tatínka, se kterým dosud jezdila jako spolujezdec. Rizika jízdy si Martina dobře uvědomuje. „Bezpečnost na silnici, to ani jinak nejde, jinak by mě ani neposlali, nedovolili,“ říká Procházková.

 

Řidič tý motorky by nikdy neměl přestat předvídat, být opatrný a hlídat si, co se na té silnici děje,“ radí zkušený instruktor Autoškoly Švarc Martin Kříž. Častým mýtem mezi řidiči bývá, že za nehody si mohou motorkáři sami. Ale není to pravda. Navíc jsou motorky rychlejší než auta a jejich řidiči jsou zranitelnější. „Motorkáři by si měli uvědomit, aby no sobě měli vždy ochranné prostředky,“ říká Bajcura. A v ideálním případě i oblečení s reflexními prvky. Zároveň by začínající řidiči neměli zapomínat, co se v autoškole naučili. „Tady se je na to snažím upozorňovat, vybičuju je k tomu a pak ty kluky, když je potkám na tý silnici, za měsíc, za dva, tak ono to z nich opadne kolikrát,“ říká Kříž.

 

Motorkáři by podle zkušených instruktorů rozhodně neměli své síly přeceňovat. Předvídavost při řízení musí být nedílnou součástí u všech účastníků silničního provozu. Aktuální případ od Albrechtic nad Vltavou ze čtvrtečního dopoledne, který naštěstí neskončil tragicky, by měl být varováním pro všechny. Řidič osobního vozu nedal přednost motorkáři, který v rychlosti už nemohl střetu zabránit.

Autor: Kateřina Hálová

Související články

Skála ustoupí budoucí dálnici

Dostavba dálnice D4 si u středočeského Milína vyžádá několik odstřelů skalního masivu. Díky nim vznikne místo pro výstavbu budoucí důležité spojky mezi jihem Čech a Prahou. Odstřely by měly začít už v tomto měsíci.

Žně jsou v polovině

Zemědělci na jihu Čech jsou aktuálně zhruba za polovinou sklizně. Průměrný výnos zrnin, jako je ječmen nebo pšenice, je přes šest tun na hektar. To znamená o sedmnáct procent lepší výnos, než v loňském roce za stejné období.