• Jižní čechy
  • Aktuálně
  • Krimi
  • Ekonomika
  • Politika
  • Sport
  • Doprava
  • Volný čas
  • Soutěže

Prachatické nádraží září novotou

Vlakové nádraží v Prachaticích vypadá jako nové a to díky opravené výpravní budově, kterou Správa železnic v úterý dopoledne slavnostně otevřela. Rekonstrukce začala loni v červnu a stála téměř 20 milionů korun.

Nově opravených výpravních budov v poslední době neustále přibývá po celé České republice a ani Jihočeský kraj není výjimkou. Od úterý se zrekonstruovanou budovou pyšní také nádraží v Prachaticích. „My jsme se do rekonstrukcí výpravních budov pustili z toho důvodu, že jsme je v roce 2016 převzali od Českých drah a stav všech těchto budov nebyl valný. My se tak postupně snažíme zpříjemnit cestování lidem a budovy k tomu bezpochyby patří.“ říká ředitel Oblastního ředitelství Správy železnic Plzeň Radek Makovec.

Stavební práce byly rozděleny na dvě etapy. V té první se stavbaři zaměřili na samotnou budovu, zatímco v druhé fázi se zrekonstruoval kanalizační řad. Oprava objektu z roku 1893 začala loni v červnu. „Letos během října byly práce dokončeny. Na samotnou opravu výpravní budovy navazovalo vybudování kanalizace. Z toho důvodu se ta stavba protáhla až do listopadu.“ upřesňuje ředitel.

Celkové náklady se vyšplhaly na téměř 20 miliónů korun. Jen rekonstrukce výpravní budovy stála zhruba 16 milionů a na dalších 3 a půl milionu vyšlo vybudování kanalizace. „Samozřejmě vzhled budovy dělá fasáda, takže jsme jí opravili i se střechou. Ale mysleli jsme i na cestující, takže vzniklo nové zázemí v podobě čekárny a toalet, ale i je tu i nové zázemí pro dopravce a také pro zaměstnance Správy železnic.“ dodává Radek Makovec.

Podle obchodního ředitele stavební společnosti Edikt, která měla rekonstrukci na starosti, byly práce na opravě výpravní budovy poměrně složité. „Protože se nacházíme v předhůří Šumavy, takže stavbu samozřejmě ovlivňovaly místní klimatické podmínky. Realizovala se například i kompletní střešní konstrukce a tady na Šumavě bývá zima poměrně dlouhá a náročná. Problematická je i stavba za provozu, takže jsme se museli vypořádat i s cestující veřejností a zachovat plynulý provoz nádraží.“

Jen v letošním roce opravila Správa železnic na jihu Čech například i nádražní budovy ve Vimperku nebo Veselí nad Lužnicí. A pokračuje také rekonstrukce výpravní budovy v Českých Budějovicích a v Písku.

Autor: Lucie Mašková

Související články

Další kopáči vltavínů dopadeni

V lokalitě Nesmeň na Českobudějovicku, která je rájem pro nelegální kopání vltavínů, se policejním psovodům podařilo přímo při činu nachytat člověka, který se chtěl tímto způsobem obohatit.