Začala stavba obchvatu Žáru

Ve středu oficiálně začala stavba obchvatu obce Žár. Hotovo bude za dva roky a práce vyjdou na 232 milionů.

O obchvatu obce Žár ležící mezi Českými Budějovicemi a Novými Hrady se mluvilo minimálně deset let. Dopravní situace je tady totiž dlouhodobě neúnosná.

„Tak problém to samozřejmě určitě je, a to hlavně bezpečnostní a na úrovni kvality života místních obyvatel. Jde zejména o hráz zdejšího rybníka, která není schopná pojmout nápor jedoucích kamionů nebo autobusů,“ říká nám starosta Žáru Přemysl Tupý /BEZPP/.

S příchodem nového vedení kraje se ale věci daly do pohybu a po klasickém kolečku papírování a různých povolení se ve středu dopoledne podařilo stavbu obchvatu zahájit.

Obchvat bude dlouhý přes dva kilometry a povede přes zemědělské pozemky k hrázi Žárského rybníka. Součástí stavby bude také železobetonový, přes sto dvacet metrů dlouhý most.

„Je to stavba, která bude stát 230 milionů korun a potrvá zhruba 630 dní. Někdy na podzim příštího roku by mohlo být hotovo. My se samozřejmě budeme snažit (pokud to půjde), aby došlo k maximálnímu zkrácení. Ale nejpozději na podzim roku 2024 už by se tady všichni měli projet po novém obchvatu,“ popisuje Martin Kuba /ODS/, hejtman Jihočeského kraje.

Na dokončení se tak těší nejen všichni řidiči na svých cestách do Novohradských hor, ale hlavně místní obyvatelé.

„Ten hlavní efekt je třeba v takových detailech, jako je to, že si někdo bude moci vyvětrat místnost, protože to teď není možné. Důležitý aspekt je také bezpečnost dopravy. Byť máme přechody pro chodce, nicméně takovéto zvykové právo, že někdo přejde někudy jinudy, tu je. Máme tu třeba mateřskou školku, takže ten pohyb okolo je,“ říká Přemysl Tupý.

S touto stavbou úzce souvisí i další plánovaný obchvat, na stejné silnici totiž leží i Trhové Sviny, kde chce kraj aktuálně získat územní rozhodnutí. Stavět by se mělo začít v roce 2026. Na jihu Čech se v tuto chvíli připravuje celá řada obchvatů a nových silnic, na které se v některých případech čeká už hodně dlouho.

„My jsme se snažili tomu věnovat a myslím, že teď už nastala ta fáze, kdy se to daří měnit v samotné stavby. My už bychom letos měli začít stavět druhou část obchvatu Kaplice, také jsme letos připraveni začít realizovat silnici mezi Slavonicemi a Dačicemi, kde kvůli špatnému profilu silnice zemřelo zbytečně spoustu lidí. Příští rok nejspíše budeme schopni zahájit stavbu obchvatu Blatné. Dotahujeme také stavby v Českých Budějovicích, od června bude otevřena Jižní tangenta, teď jsme ve fázi, kdy by se nám mohlo povést získat stavební povolení na Severní spojku a ŘSD už by mohlo začít soutěžit dodavatele a pokud to klapne, tak se příští rok začne tato dlouho očekávaná stavba stavět,“ zakončuje Martin Kuba.

Kromě toho dál pokračuje stavba obchvatu Lišova a v příštím roce je také v plánu vybrat zhotovitele na jižní obchvat Tábora. Pokud vše půjde podle plánu, tak by během tří až čtyř let mohla stát či se stavět většina obchvatů, po kterých lidé dlouho volali.

Autor: Petr Studenovský

Související články

O víkendu pozor na klíšťata

Podle Českého hydrometeorologického ústavu bychom si měli dát o víkendu velký pozor na klíšťata. Na většině území Jihočeského kraje totiž v nejbližších dnech předpokládají jejich aktivitu na čtvrtém stupni pětistupňové škály, což představuje vysoké r...